Geweldscultuur

Een kapitalistisch systeem is even werkzaam of gevaarlijk als elk ander systeem.

Aangezien het gebruikmaken van wapenen tot het oplossen van internationale geschillen een gebruik is, waartegen zowel de godsdienst als het vernuft, de gerechtigheid als de menselijkheid, en ook het belang der volkeren zich verzetten, is het voor de beschaafde wereld een plicht en een redmiddel om die maatregelen te bedenken en toe te passen, geëigend om tot volledige afschaffing van de oorlog te leiden.

Resolutie van het Vredescongres te Brussel

Geen organisatie ter wereld zal de oorlog kunnen verhinderen, indien de volken zelf die wensen.

Het doel heiligt de middelen niet, bij de bereiking van zijn doel is elke regering en elk volk gebonden aan de normen en de grenzen, welke menselijkheid en recht gebiedend voorschrijven.

Waarom putten de volken meer en meer hun kracht uit in de puinhopen van vernietigingsmiddelen; waarom gaan ze op in de voorbereiding van een reuzenstrijd, waarvan de voltrekking onuitvoerbaar is?

Een land wint niet slechts aan grootheid tegenover de geschiedenis door heldhaftigheid van zijn kinderen op slachtvelden en de resultaten, die zij daar verkrijgen. Veel meer is dit het geval, indien het in uren van opwinding weerstand weet te bieden aan opwinding, aan het recht de verwezenlijking van zijn rechtvaardige belangen toevertrouwt.

Wij mogen niet toelaten, dat de geest van onze kinderen wordt vergiftigd, doordat zij worden opgeroepen om wie weet welke revanche te verkrijgen, wie weet voor hoeveel geslachten tradities van haat en bloed voort te zetten.

De geschiedenis leert ons, dat niets uit het geweld alleen ontstaan kan. De toekomst van de mensheid berust op overeenstemming tussen de volkeren.

Oorlog is broedermoord en oorlogsverheerlijking vindt men slechts bij naties in haar kinderjaren.

Door één moord wordt iemand een misdadiger, maar door vele moorden een held.

Wat is er zotter dan een zodanige strijd te beginnen, waaruit voor beide partijen meer last dan voordeel spruit?

De militaire nederlaag van de één of andere groep van Machten zal geen Vrede brengen, maar alleen een gewapende wapenstilstand, die de wereld in twee kampen verdeelt en van het "Militairisme" de Heerser over alle volken maakt.

Dwazen zijn zij, die kostbare goederen door de oorlog vernietigen. Maar de oorlog zal nooit ophouden, wanneer onenigheden in bloed worden verstikt.

Ongelukkige stervelingen, waarom grijpt gij naar uw speren om daarmee dood en verderf onder uw medemensen te zaaien!  Houdt op! Onthoudt u van dergelijk werk ...

Als men mij zegt: de legers moeten in stand worden gehouden, omdat daardoor velen aan een baantje worden geholpen, doet dat mij denken aan de man, die zijn huis in brand stak om de metselaar werk te geven.

So far as I can see, the atomic bomb has deadened the finest feeling that has sustained mankind for ages.

Geen mens, 't zij koning of keizer, heeft het recht te beschikken over het leven van een medemens.

Als mijn sodaten gingen nadenken, zou er geen enkele meer in het gelid blijven.

JONATHAN: Jullie vernielen uit moordzucht;
KATER: En jullie moorden uit vernielzucht.

Uit: De wijze kater.

For war there is always enough. It's peace that's expensive.

De voorbereiding tot de oorlog is een euvel, nauwelijks geringer dan de oorlog zelf.

Als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor ik het niet, want uw handen zijn vol bloed.

Bijbel: Jesaja 1:15

Ik geloof dat vrede altijd een betere optie is dan oorlog. Als de vrouwen aan de macht waren, zouden wij de voorvechters van de vrede de eer bewijzen die nu te beurt valt aan degenen die eropuit trekken om dood en verderf te zaaien. De media besteden bijna geen aandacht aan de vredesstichters. Sterker nog: ze worden te kijk gezet als dwazen, militante activisten, dromers en langharige hippies.

Sterven om het vaderland te redden! Is het niet de plicht van hem, die zich bij een zaak heeft aangesloten, om te strijden voor deze zaak met al zijn levenskrachten? Maar sterven? - Dat is zich onttrekken aan die strijd.

De waan is nu nog sterker dan de rede. Daarom is ook de oorlog altijd nog sterker dan de vrede.

Ik had een student die een essay schreef van 13 woorden dat bij me is gebleven: Vraag: Waarom zijn we gewelddadig maar niet analfabeet? Antwoord: Omdat we leren lezen.

Het zijn de oorlogsmensen, die Europa zullen vernietigen.

De oorlog heeft onrechtvaardigheden hersteld en ketenen verbroken. Maar was hij werkelijk het enige middel om deze resultaten te bereiken? En is er tussen zijn resultaten en de verwoesting, door hem aangericht, een verhouding, die aannemelijk en aanvaardbaar is?

De instandhouding van de vrede is het einddoel geworden van alle internationale politiek. In naam van de vrede hebben grote Staten machtige verbonden gesloten. Om de vrede te bewaren hebben zij tot nu toe hun militaire macht tot een ongekende hoogte ontwikkeld en gaan door haar te versterken, zonder voor welk offer ook terug te schrikken.

In zijn manifest van 28 aug. 1898.

De wereld leeft van krasse tegenstellingen! Dezelfde mensen, die afschaffing van de doodstraf toejuichen als een "humanitaire maatregel", steken geen vinger uit om de oorlogen te helpen afschaffen.

"Waarom wilt gij mij doden?" "Wat? Woont gij niet aan de overzijde van de rivier? Ja, wanneer gij aan deze zijde woonde, zou ik een moordenaar zijn als ik U doodde en zou ik een misdaad begaan door dit te doen. Maar nu gij van de overzijde komt, ben ik een held, en wat ik doe is goed."

In de langste tijd van vrede spreekt de mens niet zoveel onzin en onwaarheid, als in de kortste oorlog.

Het moge waar zijn, dat ieder instinct nuttig is geweest op het tijdstip toen het ontstond. Misschien geldt dit ook van het oorlogsinstinct, maar dat wil niet zeggen, dat het nu nog nuttig is.

Waarom straft men de man, die een ander doodt, en verheelijkt men dezelfde misdaad, wanneer een volk die begaat? De mens is door de natuur tot zachtheid en mededogen geschapen, - schaamt men zich dan niet behagen te vinden in bloedvergieten?

Hofprediker, veldprediker, die naar het front was geroepen om soldaten en officieren moed in te spreken en die als een goochelaar het gebod der liefde in dat van haat veranderde! Ge hebt gehoord, dat er gezegd is: "Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. Maar ik zeg u, hebt uw vijanden lief, zegent ze die u vervloeken, doet wel degenen die u haten, en bidt voor degenen die u geweld doen en die u vervolgen; opdat gij moogt kinderen zijn van uw Vader die in de hemelen is." En deze hier stond op tegen zijn Heer en Heiland en predikte de haat.

Uit: Inferno

De oorlogen van de toekomst zijn technische oorlogen, die geen gelegenheid bieden om heldenmoed te tonen. Integendeel zal de grootse strijd, die de mens heeft te voeren tegen de natuur, groter mogelijkheid van heldenmoed in zich sluiten dan de oorlog.

De oorlogsgeest en het patriotistisch egoïsme zijn de ontkenning van alle rechtvaardigheid.

Uit: De Wapens neer

Kinderen doen dikwijls zo in hun spel: Als ik dit of dat doe, geldt het niet, hoort men hen zeggen. En in het oorlogsspel heersen ook zulke onuitgesproken overeenkomsten: doodslag geldt niet meer als doodslag, roof is geen roof - maar requisitie; brandende dorpen stellen geen brandongelukken - maar "genomen posities" voor.

Uit: De wapens neder

Hoedt u voor de man, die U ten oorlog voert.

Een wijs mens beproeft alle andere hulpmiddelen, voordat hij naar de wapenen grijpt.

Men moet bekennen, dat de barbaarsheid van de wilde volken ons niets meer kan leren voor een oorlog, die op wetenschappelijke wijze door de moderne beschaving wordt gevoerd.

Oorlog speelt slechts een kleine rol in de ware geschiedenis van de Europeese volken.

Het doel van de geweldloze beweging kan worden samengevat als te proberen de geweldloze toekomst toe te passen in het heden als een alternatief voor en ongehoorzaamheid tegen het geweld en de onderdrukking van de huidige maatschappij.

Het is absurd om te geloven, dat enig land het nationalisme, het wantrouwen en de haat werkelijk het intellect van de mensheid weergeven.

Ons volk, uit naam waarvan ik spreek, verafschuwt de oorlog. Het zou natuurlijk een aanval weerstaan, maar het verafschuwt de oorlog. Evenzeer als het uittarting en aanval tussen burgers veroordeelt, veroordeelt het uittarting en aanval tussen volken. Het meent, dat voor de gemeenschap der volkeren de tijden zijn aangebroken om door daden te tonen, dat zij vast besloten is te breken met het recht van de sterkste als haar uiteindelijke hoogste norm.

Haar antwoord aan president Roosevelt op 18 mei 1933

De vrede kan niet met zekerheid en met gerechtigheid berusten op een gewapend evenwicht van de mogendheden.

28 april 1919: oprichting van de Volkenbond

Vrede is het juk van de wapens afwerpen.

Oorlog voeren is ouderwets en past niet in de moderne wereld.

Zelfs kernwapens vallen onder de geboden.

De gevolgen van atoomwapens worden ernstig onderschat, anders waren ze al lang weg.