Activisme geïnspireerd door Harry Potter

Medio 2005 ontmoette Andrew Slack Harry and the Potters, twee broers, beiden indierockmuzikanten die zich verkleden als Harry Potter en wild populaire punknummers zingen tijdens concerten met honderden en soms duizenden toeschouwers. Samen met een paar anderen richtte hij de Harry Potter Alliance (HPA) op, en begon sociale media te gebruiken om de Harry Potter fanbase te organiseren.

Andrew dacht: “Als Harry Potter in onze wereld was, zou hij meer doen dan over Harry Potter praten. Als we echt fans van de boeken waren, zouden we onrecht in onze wereld moeten bestrijden, zoals Harry dat in de zijne deed.” De noodzaak voor studenten om activisten te zijn (Harry begint “Perkamentus’ Leger”) en zich te richten op de uitbuiting van arbeiders (Huiselven), discriminatie (jegens Dreuzelgeborenen en weerwolven), mediaconsolidatie (wanneer de Daily Prophet geen verslag doet van de echte problemen), en incompetentie van de machthebbers (wanneer het Ministerie de terugkeer van Voldemort negeert) is hier net zo dringend als in de Tovenaarswereld.

Harry en de Potters reposten de actiewaarschuwingen naar hun 60.000 volgers. Al snel reposten andere Wizard Rock bands de waarschuwingen. De grootste fansites, zoals The Leaky Cauldron en Mugglenet, sloten aan en media-aandacht volgde, met J. K. Rowling die de groep prees in Time magazine en op haar eigen site. Al snel organiseerde de HPA zich onder bijna alle facetten van het Harry Potter fandom, en groeide uit tot meer dan 70 vrijwillige stafleden en meer dan 100 afdelingen over de hele wereld.

In de ruim 10 jaar van haar bestaan startte en leidde de HPA een succesvolle campagne om Warner Bros ertoe te bewegen alle Harry Potter chocolade Fair Trade te maken, heeft ze bibliotheken gebouwd in de hele VS en de rest van de wereld (Rwanda, Oeganda, Detroit, Brooklyn, Puerto Rico, de Mississippi Delta, etc.), en heeft ze vijf vrachtvliegtuigen met hulpgoederen naar Haïti gestuurd. Met afdelingen in meer dan 30 landen heeft de HPA YouTube-festiviteiten georganiseerd over netneutraliteit, gepleit voor mensenrechten en gelijkheid op het gebied van klasse, ras, seksualiteit en geslacht. Het leidt een programma voor leiderschapstraining genaamd de Granger Leadership Academy.

De baanbrekende methodologie is vermeld in bijna elke belangrijke publicatie in de VS, in bestsellers en documentaires, heeft de richting van een MacArthur-studie van 65 miljoen dollar beïnvloed, en wordt voortdurend genoemd als een van de pioniers van cultureel activisme in de 21e eeuw.

Andrew noemt het ‘culturele acupunctuur‘. Hij legt uit: “het is het vinden van de psychologische energie in de cultuur, en het verplaatsen van die energie naar het creëren van een gezondere wereld. We zijn begonnen met “Harry Potter”, een van de populairste en meest gelezen fictiewerken, en van daaruit zijn we gaan werken met fans van verschillende boeken, tv-programma’s, films en YouTube-beroemdheden. Stel je voor dat mensen zich net zo energiek inzetten voor de opwarming van de aarde, racisme en genocide als voor films. Stel je voor dat ze uit Avatar stappen met een organisatie die zegt: “Dit is hoe we ons kunnen verenigen om Pandora te beschermen door te vechten tegen de ‘Sky People’ in de kolenindustrie.” […] het is tijd om een beweging van massaal heldendom op de markt te brengen. Een marketingcampagne die verder gaat dan het belang van een merk zeep en zich in plaats daarvan richt op een merk van iets groters worden dan onszelf, iets dat ertoe doet omdat het spreekt over de hogere aard van wie we werkelijk zijn op deze onderling afhankelijke planeet, waar ieder van ons een onmisbare rol speelt.”

Bronnen:
Cultural Acupuncture and a Future for Social Change, Huffpost, Juli 2, 2010
Harry Potter Aliance, Beautiful Trouble Toolbox