Coöperatieve spellenachtergrond |
|
De belangrijkste impuls om een spel te spelen is sociaal; d.w.z. we doen het omdat we iets samen willen doen. Hoe ironisch is het dan eigenlijk dat in de meeste spellen onze inspanningen erop gericht zijn om iemand bankroet te laten gaan of zijn legers te verslaan, in andere woorden, om van een ander af te komen! We leren snel om de zwakheden van een ander te herkennen om hem of haar vervolgens uit het spel te gooien. Mensen van verschillende leeftijden en met verschillende capaciteiten zouden in staat moeten zijn om niet tegen elkaar maar sámen met elkaar te spelen, waarbij ieder - naar beste kunnen - bijdraagt aan het gezamenlijk resultaat. Niemand valt meer uit de boot, allen bereiken gezamenlijk de eindstreep af allen verliezen gezamenlijk. Onze spellen komen aan die behoefte tegemoet. Ze zijn onderling totaal verschillend van aard, er zijn denkspelen bij en geluksspelen, eenvoudige en ingewikkelde, voor kinderen en voor volwassenen, maar allen hebben ze gemeen dat ze de spelers vragen samen te werken. In een wereld waar de competitie op de voorgrond staat bieden ze de mogelijk om de plezierige ervaring van het samenwerken op te doen.
De meeste spellen stammen uit Canada waar ze bedacht en gemaakt worden door Family Pastimes, een kleinschalig bedrijfje onder
leiding van Jim en Ruth Deacove.
|
|
hoofdmenu
info museum
uw reactie
Updated: 27 februari 2007 |